Trasig tand och veterinärbesök

Var och vallade med vovvarna i fredags. Fåren hamnade uppe i hörnet av hagen och vi skulle försöka få ned dem på gräsmattan utan att de sprang iväg till andra endan av hagen, knepigt. Grejen är att man för att komma ned på gräsmattan måste gå igenom en ganska trång passage mellan staketet och ett buskage. Fåren blir alltid stressade när de ska gå igenom där och försökte så klart sticka iväg, min duktiga Liza försökte tränga sig förbi för att komma runt och stoppa dem men råkade hamna mitt i flocken och ett av fåren försökte hoppa över henne i kaoset. Liza måste ha fått en spark för när vi vallat klart stod hon och blinkade och grimaserade. Jag trodde hon hade fått nånting i ögat men kunde inte se nån skada så trodde allt var okey, tills vi var och tränade i måndags. Kastade hennes favvoboll till henne som belöning men Liza spottade ut den och såg väldigt underlig ut.. hmmm.. öppnar munnen och tittar och halva övre vänstra hörntanden är avslagen! Lilla skruttan, svär åt mig själv att jag inte tänkte på att titta henne i munnen i fredags. Var bara att ringa veterinär Eksell och boka tid. Var där igår hela förmiddagen. Eksell tyckte tanden behövde slipas ned eftersom den skavde mot läppen, så lillskruttan fick lugnande och sitta i väntrummer tills hon somnade. Jag hade smått panik, satt där och kollade andning, puls och insåg att jag inte har nån aning om hur man gör HLR på hund... Det gick bra så klart, Lizan fick tanden nedslipad och resten av tänderna putsade så nu har hon jättefina och vita tänder =) Tyvärr blir det ingen tävling i Hofors i helgen eftersom det var karenstid på sömnmedlet hon fick, skit men så länge vovvan mår bra får man väl stå ut med det.


Kommentarer
Postat av: Alec

Jag saknar eeeeeer! <3 KOM TILL KALMAR!

2011-09-09 @ 14:05:40
URL: http://cookiesandmilk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0